10-03-08

Marathon Barcelona 2008 - verslag patrick

Hier volgt mijn verslag van onze vakantie in Barcelona en de deelname aan de Marathon 2008:

Woensdag zijn we – niet zonder enige problemen - vertrokken naar Barcelona met SN Brussels: nadat reeds enkele weken geleden onze vlucht met 2 uur verlaat was, kregen we nu ook af te rekenen met een vertraging van nog eens 2 uur (wegens dichte mist in Barcelona).  Daardoor bereikten we pas om 21 u het appartement dat we samen met een bevriend koppel gehuurd hadden.  Gelukkig was er rechtover een winkelcentrum (Diagonal Mar) met o.a. een supermarkt die tot 22 u open bleef.  Zo konden we nog gauw enkele inkopen doen om iets te eten.

De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan enkele musea.  Eerst bezochten we het MACBA.  Het gebouw zelf is prachtig, maar zowel de permanente tentoonstelling als de tijdelijke (moderne kunst) vielen tegen.  Daarna het vlakbij gelegen CCB : niet zo’n mooi gebouw (alhoewel de overhangende glazen spiegelwand wel spectaculair is), maar wel twee interessante tijdelijke fototentoonstellingen, de ene over toevallige ontmoetingen met onbekende vrouwen, de andere met shockerende beelden over slachtoffers van landmijnen.  Aan de andere kant van de straat ligt de faculteit Filosofie van de Universiteit van Barcelona.  Daar zijn we in het studentenrestaurant (“back in time”) een eenvoudige (maar goedkope) dagschotel gaan eten.  Daarna via de Ramblas en de Paseo  de Gracia naar La Pedrera, het bekende meesterwerk van architect Gaudi.  In de namiddag hebben we dan onze Barcelonese vrienden opgezocht, en daarna zijn we gaan loslopen langs de zeedijk.

Vrijdag trokken we na het ontbijt naar de Maraton Expo op Montjuic.  Na onze slechte ervaring van vorig jaar (uren aanschuiven op zaterdag) wilden we er deze keer tijdig bij zijn om onze rugnummers en chips af te halen.  Dat bleek een goede keuze, want we hoefden helemaal niet aan te schuiven.  Onderweg waren we in een metrostation Anke Morreel en Filip Gerard tegen het lijf gelopen.  Ook zij keerden dit jaar terug naar Barcelona voor de marathon.  Na wat rondneuzen op de diverse standen van sportwinkels, maratonorganisatoren e.d., bezochten we het nabij gelegen Caixa Forum.  Dit is een cultureel centrum gevestigd in een oude modernistische fabriek.  Daar liepen enkele heel mooie (gratis !) tentoonstellingen, o.a. over de Etrusken en over het honderdjarig bestaan van het Palau de la Musica (met heel mooie muziek- en beeldfragmenten).  Ook het Miro-museum vereerden we nog met een bezoek.  Na het eten keerden we terug naar de Paseo de Gracia om wat te winkelen, en om het  Palau Robert te bezoeken.  Daar liep immers een hommage aan een van onze favoriete Spaanse schrijvers:  Manuel Vazquez Montalban.  Het bleek een heel frisse en inventieve tentoonstelling te zijn die heel goed weergaf wat in het leven van Montalban belangrijk geweest is: sociaal engagement, liefde voor Catalonië en voor lekker eten.

Zaterdagmorgen stond de Breakfast Run op het programma: de organisatoren van de marathon hadden de bekende Spaanse loper Abel Anton aangetrokken om “haas” te spelen voor een jogging over het parcours van de laatste 4,195 km van de olympische marathon uit 1992.  Enkele honderden (vooral buitenlandse) lopers waren hierop afgekomen en samen liepen we in een gezapig tempo tegen de flanken van de Montjuic-heuvel naar het Olympisch stadion, waar we mochten eindigen met een rondje op de piste waar indertijd Linford Christie goud haalde op de 100m en de Koreaan Hwang Young-Cho de zware marathon won (2u13’23”).  Toch wel een speciale ervaring, en een leuk (weerom gratis !) toemaatje.  Nadien kregen we nog een “ontbijt”: enkele pakken koekjes, een flesje water en een heel straffe koffie.  In de namiddag bezochten we nog het Palau Guel l (na jarenlange restauratie is voorlopig enkel de inkomhal en de kelder - gratis -  te bezichtigen), het romaanse kerkje van Sant Pau del Camp (net te laat, want gesloten), het oude Hospital de la Santa Creu, de Born-wijk en het Picasso-museum.  ’s Avonds probeerden we tijdig te gaan slapen.

Zondag: de grote dag.  Om 6u30 opgestaan, pannenkoeken als ontbijt en dan snel met de metro naar de start.  Onderweg nog een banaan en een energiereep gegeten.  Elk metrostation stappen meer en meer deelnemers op, tot we op de Plaza de España met honderden uit de ondergrond stromen.  Bovengekomen zien we duizenden mensen en een stralend blauwe hemel: het belooft weer warm te worden.  Ann moet dringend op zoek naar een ”sanitaire installatie”, want er rest maar een half uur meer voor de start en de wachtrijen zijn lang.  Zelf ga ik onze sporttas afgeven in de perfect georganiseerde bewaarruimte, eet nog een energiereep en drink wat sportdrank.  Na nog een plas en wat loslopen, ga ik naar het startvak van de -3uur, waarvoor ik me ingeschreven had.  Daardoor sta ik (10 minuten voor de start) toch nog vrij vooraan.  Om exact 8u30 (na de “ode aan Barcelona” door Montserrat Caballé en Freddy Mercury) klinkt het startsein en stormen de 8000 deelnemers over de Avenida Maria Cristina tussen de 2 Venetiaanse zuilen naar de Plaza de España.  Ik heb onmiddellijk de pacers van 3 uur in het vizier en probeer hun tempo te volgen. Dat is echter moeilijker dan ik dacht: de eerste 5 km gaan immers vooral omhoog (naar het Camp Nou-stadion) en achteraf bleek dat hun begintempo iets te snel was.  Omdat ze daarna wat gas terugnemen, en ik er niet echt van hou om  in een heel grote groep te lopen, ga ik door op mijn tempo en laat de pacers achter mij.  Na 10 km haalt Filip mij bij; we lopen een tijdje samen tot  we de Paseo de Gracia opdraaien.  Op deze lange klim moet ik hem echter laten gaan. Ook op de kort daarop volgende klim (Passeig de San Joan) probeer ik krachten te sparen en niet te forceren.  Vlak voor de afdaling naar de Sagrada Familia kan ik aansluiten bij een groep van zo’n 15 man: een heel bont gezelschap met 2 Polen, een 3tal Fransen, een Bask en enkele Catalanen.  Ook zie ik iemand met een T-shirt van een club uit Nijvel.   Ik probeer in deze groep te blijven, vooral omdat op de volgende lange rechte stukken de wind soms vrij sterk op kop waait.  Maar langzamerhand krijgen sommigen het moeilijk en de groep valt uit elkaar. Halfweg zit ik op 1u28’ en loop dan rond de 400e positie.  Na de bevoorrading van 25 km (er is nu ook fruit beschkbaar) zie ik Filip voor me uitlopen.  We komen in de buurt waar we verblijven en onze vrienden staan me luid aan te moedigen.  Enkele kilometers lopen Filip en ik samen, maar aan de drankpost op 30km moedigt hij me aan om door te lopen, want zelf wil hij even een pause inlassen.  Vorig jaar had ik het hier moeilijk en moest toen de pacers laten gaan; nu loop ik nog steeds voor de hazen uit, kan mijn tempo aanhouden en haal steeds meer lopers in.  Op de lange zandweg in het Ciutadella-park krijg ik het toch moeilijk; er is hier geen schaduw en de temperatuur is ondertussen opgelopen naar 20°.  Ik stop even (km35) om te drinken en een banaan te eten (mijn “energiegel” was ik onderweg verloren) .  Het is moeilijk om daarna terug te starten en het tempo terug te vinden.  Gelukkig draaien we naar de oude stad: hier zijn de straten smaller en is er meer schaduw en minder wind.  Ik loop nu helemaal alleen, kijk bij elke kilometeraanduiding op m’n klok en reken uit welk tempo ik moet lopen om binnen de 3 uur te eindigen: tegen 12km/u  moet het lukken !  Maar het wordt moeilijk, zwaar; m’n benen zijn moe; ik wil stappen i.p.v. lopen.  De laatste kilometers gaan weer licht omhoog  en ik moet op mijn tanden bijten.  Wanneer ik de Avenida Maria Cristina opdraai en aan m’n laatste 100 m begin zie ik in de verte nog steeds een “2” staan op de electronische klok.  Ik ga het halen !  Op 2u58’30” overschrijd ik als 262e de eindstreep (gecorrigeerde netto-tijd: 2u58’15”).  Dolgelukkig maar doodop.  Kort na mij komt ook Filip aan binnen de 3 uur (de 34e keer voor hem op 61 marathons !).  Eerst de medaille en daarna massa’s drank en fruit.  Ik probeer in beweging te blijven, te stretchen.  Ik zie ook nog Anke en daarna Ann het einde halen.

We gaan nog naar de zondagse boekenmarkt Sant Antoni en blijven daar even supporteren voor de laatste deelnemers die nog bezig zijn aan hun marathon.  Daarna naar het appartement voor een verdiende douche, wat eten en rusten.  In de late namiddag wandelen we langs het strand naar onze vrienden die in het oude Olympisch dorp wonen, en ’s avonds verwennen we onszelf met een lekkere paella op restaurant en daarna op het appartement een “tarta de whisky”.

Maandag zijn we natuurlijk stram en stijf. We trekken nog naar de rommelmarkt El Encants, maar al snel komt het einde van onze vakantie in zicht.  Volgend jaar Valencia op 15/2/2009 ?

Patrick

07:49 Gepost door AnnAlice in Loopsport | Permalink | Commentaren (10) | Tags: marathon barcelona 2008 |  Facebook |

proficiat met het behalen van de drie uur grens .

Gepost door: roadrunnerke | 10-03-08

Vette proficiat Da's een mijlpaal in je marathonbestaan. Sub3u. Genieten man!

Gepost door: Wim | 11-03-08

Goed gelopen zeg en wat ee tijd, haast niet te geloven.En in de warmte lopen is niet prettig tijdens een marathon en weet er alles van.
En barcelona staat ook op mijn lijstje en een leuk verslag.
Groet Rinus.

Gepost door: Rinus | 11-03-08

Barcelona Knap verslag Patrick ! Nog eens proficiat !
Loop ze,
Bart

Gepost door: Bart | 12-03-08

Mooi! Meer dan mooi eigenlijk. Het is er dan toch van gekomen. Ben zaloes! Hopelijk sta ik volgend jaar, net zoals jij, in Runnersworld!

Gepost door: Francis | 13-03-08

Enhorabuena. Ik ben heel blij dat ik nog eens op jullie blog uitkwam. Een hele dikke proficiat, geniet maar lekker lang na!
Sven

Gepost door: Sven | 14-03-08

Fantastische tijd op een zware marathon. Gefiliciteerd met je fantastiche tijd, en dit op een zwaar parcours.
Een barriere doorbroken, minder dan drie uur, proficiat hardloper.

Gepost door: Joggerke | 21-03-08

chapeau !! patrick,

daar doe ik mijne "casqueta" of mijne "gorrita" voor af : inderdaad een mijlpaal en dat op toch geen simpel parcours

volgend jaar hoop ik er ook ééntje in spanje te doen (Valencia of Barcelona:me da igual)

niet te vergeten : ook voor Ann: estupendo!

Gepost door: rudi | 24-03-08

Ook Barcelona bezoeken en in een top accommodatie verblijven voor een goede prijs? Kijk eens op deze website: Appartementen" target="_blank">http://www.barcelonacheckin.com/nl">Appartementen Barcelona Checkin

Gepost door: Margarita | 25-06-10

Also ich meine das war nur ne Mode